dilluns, 21 de maig de 2012

25 años de formación e investigación docente en la FCAFE

El 2 de marzo tuvo lugar en la FCAFE, con motivo de su 25 aniversario, un seminario relacionado con el ámbito de la educación. Aquí tenéis un resumen de la charla 25 años de formación e investigación docente en la FCAFE, de Pere Molina


9 comentaris:

  1. El video de la conferencia del profesor Pere Molina, nos proporciona un recorrido sobre la historia reciente de nuestra titulación en general, y sobre la importancia del ámbito docente en esta a medida que ha ido transcurrido el tiempo.

    La docencia es sin duda, el principal motivo por el que muchos de los alumnos se matriculan en la titulación de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. El profesor de Educación Física siempre ha estado muy bien reputado dentro del contexto escolar.

    Pese a que ahora la rama de la docencia ha perdido un poco el interés debido a la coyuntura en la que nos encontramos, es cierto como dice el Profesor Pere Molina, el hecho de que se sigue manteniendo la ilusión por ella. En este sentido, es fácil comprobar como la Universitat de Valencia se esfuerza por la constante renovación y formación del profesorado e invierte en investigaciones encaminadas al desarrollo de la labor docente.

    Por otro lado, el nuevo plan de estudios diseñado para el grado, se hace partícipe de este objetivo e incluye varias asignaturas con un alto componente pedagógico. Asignaturas como Sistemática del movimiento, juego educativo o metodología de la actividad física y el deporte, son algunos ejemplos. En estas materias se propugnan los valores y actitudes apropiados de cara al ejercicio docente además de proporcionar conocimiento práctico y metodológico para el desarrollo eficiente de la educación física escolar y de secundaria.

    Por último, la investigación educativa, pese a que su ámbito de aplicación está a otro nivel, también se promociona, haciendo que los alumnos de grado en CAFE se interesen por ella. Este blog es el perfecto ejemplo de todo lo anterior.

    ResponElimina
  2. A mi personalemnt, m'ha resultat molt útil veure aquest video, ja que molt al meu pesar, no vaig poder assistir a escoltar a Pere Molina per motius laborals. Aquests seminaris van ser sumament interessants, però com he dit, em va saber especialment mal no assistir al d'educació, ja que la docència és on vull orientar el meu futur.

    Al viedo podem veure com Pere ens fa una tornada enrere del que s'ha viscut al centre durant 25 anys. Vegem que al principi la Llicenciatura tenia al seu currículum unes poques assignatures destinades a la docència, pedagogia o educació. Poc a poc van anar apareguent dites assignatures amb la reforma de l'any 96, on es va començar a donar més importància a aquests aspectes. Amb tot açò, va aparéixer la famosa reforma pel pla Bologna, que va donar com a resultat la nova titulació, el Grau.

    Els professors, van treballar de valent per tal d'adaptar l'anterior llicenciatura a l'actual Grau, donant més importància a l'àmbit de l'educació, amb numeroses assignatures com Metodologia, Iniciació esportiva i joc educatiu, Planificació i avaluació, Educació del moviment, etc.

    Per últim, parlar del post-grau; és una autèntica llàstima que el post-grau d'educació no el pugam fer a la FFCAFE, ja que seria el que tots els alumnes voldríem fer.

    En definitiva, l'educació i la pedagogia és algo que hi ha que cuidar molt al nostre currículum, ja que ens ajudarà a ser grans docents i a aprendre a tractar a les persones amb què treballem, ja siga com a docents de xiquets o com a entrenadors de rendiment, buscant temes de motivació i bon tracte.

    ResponElimina
  3. Com be a dit el meu company Jose Luis, aquest video de la conferencia que ens va poder proporcionar i per motius personals no vaig poder assistir encara que el tenia pagat de Pere Molina sobre l’àmbit de l’educació al CAFE, ens conta una mica els anys i la transició que ha passat la nostra carrera de CAFE, el seu desenvolupament i com s’ha enfocat de cara a la docència.
    Personalment pense que la gran part dels estudiants que cursen aquesta carrera ens tira a poder treballar en l’àmbit docent, ja siga per lo que en vist sobre els alumnes per part del docent, la forma de treballar o la vocació educativa que li naix a qualsevol.
    Recorde de companys que acabaren ja fa uns quants anys quan me parlaven de la Licenciatura, les assignatures, i sempre he pensat que estava més enfocada per al rendiment, a mi com també m’agrada aquest àmbit no tenia problema i des de fa molts anys sempre he volgut estudiar açò i després fer l’anomenat CAP ara Máster d’educació, sempre pensant en que volia ser un docent on poder expressar-me de una forma més “normal” i “propera amb els alumnes i poder aportar-los unes visions sobre l’esport i l’activitat física que molts dels Professors no ho transmeti-sen i es perd el verdader sentit de la mala anomenada matèria de “gimnasia”(educació Fisica), que no es el simple fet de “ juego libre”.
    El que pense es que ara en aquesta època la gent esta anant-se més per la rama de Rendiment, no se si es que serà una eixida mes factible, però principalment es per la situació que estem vivint al país on cada vegada hi ha més retallades en educació, retalls de professors i sobre tot per la gran saturació de docents sense i que ni troben ni poden estudiar oposicions per que no en ixen, es una llàstima però poc més podem fer que lliutar per a que en un futur no torni a passar i que els nostres fills o generacions més tardies puguin tindreu una mica més fàcil del que ens tocarà passar-ho a nosaltres. De totes formes el que vol ser docent crec que si no perd eixa il•lusió ho aconseguirà tard o prompte i saber que pot fer altres coses mentre li arribe el moment.
    Com a conclusió, crec que el que va sent el GCAFE, esta cada vegada més enfocat a la docència per les assignatures que ens proporcionen dites a la conferencia i la manera de donar-la eixes i totes les demés ens proporcionen una xicoteta experiència per a un futur docent, i me pareix ben plantejada en el sentit de que la majoria de gent busca ser professor d’educació física, sense deixar de costat les altres rames com Salud, rendiment i Gestió, encara que esta prou menys i la gran novetat que es la implantació de investigació al àmbit que més t’agrada.

    ResponElimina
  4. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  5. Pense igual que els meus companys, necesitem aquest tipus d´asigunatures per a un futur tindre uns coneixements basics a l´hora de enfrontar-nos als alumnes, pense que el master esta especialment per aixo, pero esta molt be que ens posen en antemà com serà.

    Pero pense que si nosaltres tenim que ser profesionals d ´esport en tots els aspectes, una crítica que li posaria al grau, es la falta d´esports a la carrera. Pose un exemple, com es la Universitat d´elx, que tenen asignatures diriges a l´ensenyament dels estudians per saber donar clase i de caràcter ètic, pero també tenen gran varietat d´esports com: rugby, esports nàutics, ciclisme,etc. Com pot ser que la Universitat de Valencia nomes s´haja limitat als esports basics.

    Pense que es necesari per a formate, tambe dirigit a la rama de rendiment, tindre el coneixement d´altres tipus d´esports diferents als habituals.

    Com a conclusió pense que la evolució de la nostra carrera a sigut molt positiva, pense que els futurs estudians necesiten no soles forma-se en coneixements simplement relacionats en el moviment, sino tambe coneixements de la etica profesional, de la metodologia de l´esport, l´asignatura de Sistemàtica es de gran ajuda,etc. Aço mos fara millor persones i millors educadors, ja que nosaltres sí, eduquem, pero tambe juzguem, valorem, els diguem el que esta be o mal, als nostres futurs alumnes.

    ResponElimina
  6. Este vídeo que forma parte de la conferencia, con motivo del 25 aniversario en FCAFE, del seminario relacionado con el ámbito de la educación, que nos habla Pere Molina haciendo una síntesis de todo lo ocurrido, investigado, vivenciado a lo largo de estos 25 años de formación docente.

    Podemos observar como ha ido cambiando y regulándose las asignaturas a lo largo de este periodo. En 1987, con la licenciatura, ya había, asignaturas relacionadas con la docencia y prácticas externas que todavía no estaban reguladas, las cuales formaban parte de la asignatura "Didáctica de la Educación Física y el Deporte II" y se debían hacer 40 horas, a parte de las 90 horas ya estimadas de la asignatura de 4º curso.

    En el año 1996, todavía con licenciatura, destaca el cambio en el plan de estudio y aparecen asignaturas relacionadas con el currículum. A partir de este año, las asignaturas empiezan a tener un carácter más específico.

    Ya en 2009 y con la llegada del Grado, aparecen muchas asignaturas relacionadas con la docencia en E.F., como por ejemplo: "Educación del Movimiento", "Metodología de la enseñanza de la Actividad Física y el Deporte" y el Practicum.

    Anteriormente, había un certificado de aptitud pedagógica (CAP) y en 2010, se instauró el "Máster Universitario de Profesorado en Secundaria especializado en E.F.", el cual está relacionado con el Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal.

    Como podemos ver, a lo largo de estos 25 años se han logrado hacer muchas cosas, corregir otras, instaurar o cambiar el plan de estudio, regular las horas de prácticas externas, es decir, un sin fin de cosas en tan sólo 25 años que ha hecho que la Universidad de Valencia y FCAFE hayan evolucionado a pasos de gigantes gracias al alto nivel de investigadores como José Devís y Pere Molina.

    Para concluir este comentario, quiero recalcar que la evolución de la facultad así como de la Universidad de Valencia ha sido muy buena y pienso que ha ido por el camino adecuado. Nosotros, los estudiantes, tenemos que seguir formándonos en aspectos de todo tipo, relacionados con los ámbitos de rendimiento, gestión, salud y educación. Éste último, como dice Pere Molina, parece que no tiene mucha popularidad, pero aún así, se han realizado muchas cosas y avanzado en ese ámbito. Sin más, decir que siga habiendo esa ilusión en el centro por el ámbito docente.

    ResponElimina
  7. En aquesta conferència sobre l’ educació realitzada en els seminaris de celebració dels 25 anys de FCAFE el professor Pere Molina ens va fer un recorregut sobre les diverses activitats, les diverses assignatures i els diversos cursos que han existit i existeixen en l’ àmbit de l’ educació i la docència de les activitats físiques i esportives.
    En aquest seminari ens va fer una petita introducció sobre l’ inici en l’ educació de la nostra carrera i seguidament ens va explicar quines han sigut les diverses matèries que s’ han cursat en la nostra carrera i com han anat variant, tant les assignatures com la metodologia aplicada, amb el pas del temps. Aquesta conferència em va parèixer interessant perquè és important per a nosaltres, els que ens volem dedicar a l’ educació de les activitats físiques i esportives, conèixer quin ha sigut el recorregut de l’ educació i quines son les raons de les variacions realitzades. Són molts els canvis i les innovacions que s’ han efectuat durant aquests 25 anys degut a les adaptacions i a l’ experiència, el que demostra que tenim que conèixer els precedents sobre allò a lo que ens volem dedicar per no tornar a caure en els errors passats. També m’ agradaria destacar l’ importància que li donava Pere a les diverses aportacions que ens han ofert els pioners en aquesta carrera, ja que son la principal font de coneixement i d’ experiència sobre allò del que nosaltres estem intentant aprendre.
    Pel que fa a la meua opinió sobre el seminari, pense que ha sigut una gran iniciativa per part de l’ universitat organitzar, amb motiu de la celebració dels 25 anys, aquesta varietat de seminaris per informar-nos sobre els diversos àmbits de treball als que podem accedir amb aquesta carrera. Com han dit els meus companys, l’ ensenyança és l’ objectiu de molts de nosaltres i aquest seminari ens ha permès conèixer un poc més sobre la docència de l’ activitat física i sobre el seu trajecte durant tots aquest anys.
    No obstant, personalment he de dir que quan m’ informaren sobre els seminaris em vaig fer un altra idea sobre en el que en ells s’ anava a tractar. Pense que ens és molt útil tota l’ informació que ens han aportat sobre l’ àmbit de la docència i sobre les experiències “passades” d’ aquesta, tot el camí que l’ educació ha realitzat des del seu inici fins ara per arribar on està; però pense que en aquests seminaris es va oblidar parlar de l’ aspecte més important, el futur de l’ ensenyança. Pense que en aquests seminaris ens han proporcionat molta informació sobre l’ experiència, però pense que ens deurien haver informat sobre les eixides de futur: ajudar als alumnes a conèixer les diverses eixides que sen’ s ofereixen per poder decidir coneixent totes les opcions, no sols les més conegudes; ajudar-nos a diferenciar els diversos llocs on podem aplicar uns mateixos coneixements; explicar-nos que hi ha una gran varietat de innovacions en l’ àmbit esportiu sobre les que podem treballar, etc.
    Com a conclusió dir que m’ ha paregut de gran ajuda la realització dels seminaris i la conferència sobre la docència, però pense que la pròxima vegada ens aportaria més ajuda que es centraren un poc menys en el que ja s’ ha fet i ens donaren més informació dirigida cap a allò nou que podem fer.

    ResponElimina
  8. Com ja comentaven els meus companys abans aquesta xarrada donada per el professor Pere molina fa un repàs de les titulacions oferides per la nostra facultat al llarg dels seus 25 anys d’història i més concretament a aquelles relacionades en l’àmbit de la docència i la pedagogia.

    Els alumnes que ara estudiem en la FCAFE ens hem vist motivats a entrar en aquesta carrera per la nostra passió per l’esport i per l’educació física. En la majoria de nosaltres, jo inclés, aquest interès s’ha despertat directament per l’àmbit de la docència, amb l’objectiu de ser futurs professors, encara que degut a la situació actual ho tenim prou difícil.

    L’àmbit de la pedagogia es molt important i a la volta molt bonic per tot el que comporta. Comporta formar persones, educar-les i transmetre-lis valors i coneixements que serán Claus en el transcurs de les seues vides, això es una gran responsabilitat. També, com assenyalava Pere en la xarrada es un camp molt complex però en la nostra facultat ha segut molt important.

    La FCAFE al llarg dels seus 25 anys d’història ha ofertat un gran nombre d’activitats relacionades en la educació i s’han format moltes personalitats d’aquest àmbit. Contem entre els nostres professors en grans personalitats a nivell nacional i internacional en el mon de la pedagogía i en la investigación d’aspectes relacionats en aquesta, com: Jose Devís, Miguel Villamón, el propi Pere Molina… Açò es motiu d’orgull i saber que alguns d’ells han segut formats, com nosaltres, en aquesta facultat deuria de ser-ho més encara.

    La nostra facultat ha evolucionat pel bon camí durant aquestos 25 anys. Ara per ara, com deia abans, tant l’educació com la investigació en tots els àmbits passa per un moment molt complicat, però estic segur que a la nostra facultat seguirà lluitant per ofertar possibilitats als estudiants, llicenciats i graduats interessats en aquesta branca, que és molt important.

    ResponElimina
  9. Que buena manera de revivir el pasado escuchando a Pere, un abrazo de un profesional que estuvo en la Facultad, Alberto Moreno

    ResponElimina